Forside

tirsdag 8. mars 2011

Utstyr

Vi straks på vei til kontroll hos stomisykepleier. Nå håper vi på gode råd for jeg er ganske frustrert over at det er vanskelig å tilpasse utstyr til den ny stomien. Ennå er den øm og sår også. Om en liten uke skal Henrik etter planen være tilbake i barnehagen for fullt og da må utstyret fungere!
Det finnes jo en hel verden av stomiprodukt levereandører og alle mener å ha funnet opp kruttet. Alle har både bra og dårlige egenskaper, det er ikke lett å finne det utimate produktet. Sånn er det jo med alt annet også :)

God tirsdag, venner!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hva slags utstyr bruker han nå? Det tar selvfølgelig litt tid i starten inntil stomien ikke er hoven og huden rundt er ok igjen, men det bør ikke være umulig å finne noe som passer. Norilco sin foreldregruppe kan kanskje gi noen tips til hva som passer for deres småttinger?

Selv bruker jeg dansac nova endelte poser, bytter hver dag eller annenhver (som regel i forbindelse med at jeg dusjer) og det fungerer fint. Ikke antydning til så hud eller utslett :) Men det er jo selvfølgelig litt annerledes for en voksen.

Det som er viktig for Henrik er at han selv kjenner etter hvordan posen er. Hvis det f.eks. begynner å klø eller stikke eller kile litt under plata kan det bety at det er en lekkasje på vei. Med litt erfaring klarer jeg nå å unngå lekkasjer ved at jeg bytter før det blir søl, det er en stor seier :)

Ashi sa...

Hei, Tusen takk for innspill! :) Vi har brukt Hollister conform 2 til han (to-delt) Det har fungert kjempe fint. Etter operasjoen brukte vi Conform (den modelerbare), platen er fin fordi den ligger godt rundt stomien, men det blir veldig lett lekkasje mellom plate og pose. Så de siste to dagene har vi brukt hollister igjen. Vi fikk også vite nå at den nye stomien hans er for stor i forhold til platestørrelsen vi har brukt. Han har veldig stor stomi (35 mm)i forhold til kropp. I dag satte sykepleieren på conform plate (ikke modelerbar) og coloplast sin pose. Han har blitt veldig sår helt inntil stomien og trenger litt kortisinbehandling der. Det er jo sikkert fordi vi har klønet med å finne riktig utstyr.... Stakkars gutt! Sykepleieren anbefalte endelt løsning fordi den ofte er mykere. Jeg skal sjekke ut den du nevner. Han er jo ganske aktiv vår henrik:) Men hun hadde ikke noen som passet han. Jeg skal ringe Homecare nå og høre litt med dem også. Vi er medlemmer i Norilco og er i kontakt med andre foreldre der, det er veldig nyttig å dele erfaringer! :)
klem

Anonym sa...

Ja, endelt er mye bedre synes jeg iallefall, jeg trener mye (det blir det nærmeste jeg kan komme å være fire år, tror jeg ;) og den kommer aldri i veien. I tillegg vises den ikke så lett under klærne, noe som kanskje blir viktigere etterhvert.

Det er fort gjort å bli sår hvis man skifter for ofte, men har man fort blitt litt sår er det lettere for at posen løsner også (ond sirkel...) Jeg dusjer uten pose på og lar huden få puste litt da, legger bare en kompress over stomien etter dusjing før jeg setter på posen. Det krever såklart helst at stomien ikke er så aktiv akkurat på det tidspunktet, ellers kan det bli litt søl...

Ashi sa...

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele erfaringer! Jeg setter stor pris på det. Nå er vi helt klart inne i en ond sirkel med opptil flere lekkasjer i døgnet. Jeg har ringt Hollister/dansac og bedt om prøver på deres endelte poser. I tillegg skal jeg ringe Homecare i morgen og høre litt med dem også. Det som ble satt på på sykehuset i dag holdt få timer. Vi har gitt det et nytt forsøk å satt på samme en gang til. Det sies jo at man må gi nye produkter litt tid... Jeg er helt sikker på at vi finner noe som passer bare stomien er normal og hevelsen under og rundt er borte. klem